1. Hamulce tarczowe- rodzaje
Jednym z najbardziej popularnych typów hamulców przemysłowych są hamulce tarczowe. Są one powszechnie wykorzystywane do kontrolowania prędkości lub całkowitego zatrzymania obracających się elementów maszyn lub urządzeń przemysłowych. Ze względu na ich dużą uniwersalność stosowania oraz powszechnie dostępne medium robocze- powietrze lub olej hydrauliczny, mogę być wykorzystywane praktycznie w każdej branży. Istnieją trzy rodzaje hamulców tarczowych:
- pneumatyczne hamulce tarczowe (wersja pozytywna i negatywna)
- hydrauliczne hamulce tarczowe (wersja pozytywna i negatywna)
- manualne/ręczne hamulce tarczowe
a) Pneumatyczne hamulce tarczowe pozytywne

Zasada działania hamulców tarczowych pozytywnych polega na współpracy zacisku z tarczą hamulcową. Po podaniu czynnika roboczego (w tym przypadku sprężonego powietrza), szczęki hamulcowe (wyposażone w okładzinę cierną) zaciskają się na obracającej tarczy hamulcowej. Poprzez wytworzone tarcie następuje przyhamowanie lub zatrzymanie tarczy a wraz z nią, element maszyny, który chcemy kontrolować.
Hamulce tarczowe pozytywne możemy określić jako „normalnie otwarte”, które charakteryzują się regulowaną siłą hamowania. Jej wartość uzależniona jest od wartości podanego ciśnienia powietrza w zakresie od 0 do 6 bar.
b) Pneumatyczne hamulce tarczowe negatywne

Hamulce tarczowe negatywne potocznie nazywane są hamulcami awaryjnymi lub postojowymi. W przeciwieństwie do wersji pozytywnej, sprężone powietrze wykorzystywane jest do otwarcia (zwolnienia) szczęk, a więc zwolnienia tarczy hamulcowej wraz z współpracującym elementem maszyny. Siła hamowania hamulca wywołana jest specjalną, kalibrowaną sprężyną.
Hamulce tarczowe negatywne określamy jako „normalnie zamknięte”. Zabezpieczają one ruchome części maszyny, które np. w przypadku wciśnięciu wyłącznika awaryjnego lub awarii urządzenia i zaniku ciśnienia pneumatycznego- zaciskają się. Pozwala to na zabezpieczenie operatora przed wypadkiem lub przed uszkodzeniem maszyny.
c) Manualne/ręczne hamulce tarczowe

Podobnie jak w przypadku innych hamulców tarczowych, zasada ich działania polega na współpracy zacisku z tarczą hamulcową. W przeciwieństwie do wersji pneumatycznej oraz hydraulicznej, hamulce ręczne nie wymagają żadnego medium roboczego. Elementem, za pomocą którego możemy wytworzyć oraz płynnie regulować siłę hamowania jest koło ręczne. Każdy jego obrót odpowiada konkretnym wartością siły docisku szczęk do tarczy hamulcowej, a więc umożliwia regulację momentu hamowania.
d) Hydrauliczne hamulce tarczowe pozytywne

Zasada działania hydraulicznych hamulców tarczowych pozytywnych, podobnie jak w wersji pneumatycznej, polega na wytworzeniu momentu hamowania poprzez zaciśnięcie szczęk na tarczy hamulcowej. Płynnie regulowany moment hamowania jest możliwy dzięki instalacji hydraulicznej pracującej w zakresie od 0 do 50bar. Hamulec w wersji pozytywnej jest „normalnie otwarty”, dopiero po podaniu medium roboczego następuje jego zamknięcie.
d) Hydrauliczne hamulce tarczowe negatywne

Hydrauliczne hamulce negatywne, podobnie jak hamulce pneumatyczne, są hamulcami awaryjnymi (postojowymi). Bez podania medium roboczego znajdują się w pozycji zamkniętej. Dopiero po podaniu ciśnienia hydraulicznego, następuje luzowanie szczęk hamulcowych.
Więcej informacji o dostępnych modelach hamulców tarczowych znajdziesz TUTAJ.