1. Hamulce przemysłowe- mechaniczny dobór hamulców tarczowych
Dobór przemysłowych hamulców tarczowych pneumatycznych jest zbliżony do doboru hydraulicznych hamulców tarczowych. Należy rozważyć dwa główne aspekty:
- dobór wymaganych parametrów pracy (max moment hamowania, ilość rozpraszanego ciepła, czas zatrzymania, itp.);
- dobór hamulca ze względów montażowych;
W tym wpisie skupimy się na drugim, mechanicznym doborze, szczególnie przydatnym konstruktorom oraz technikom, na etapie projektowanie umiejscowienia hamulca na maszynie. Dobór parametrów pracy zostanie opisany w kolejnym wpisie.
Więcej informacji o dostępnych modelach hamulców tarczowych znajdziesz TUTAJ.
1a. Dobór tarczy hamulcowej
Określając sposób mocowania hamulca tarczowego na maszynie, na początku, musimy określić miejsce umiejscowienia tarczy hamulcowej oraz sposób jej mocowania. Z praktyki projektowej zalecamy dobór możliwie jak największej średnicy tarczy, uwzględniając ograniczenia wynikające z dostępnego miejsca. Wynika to z dwóch czynników:
- większość energii (ciepła) hamowania zostanie przeniesiona na tarczę i rozproszona w powietrzu. Warto tutaj zaznaczyć, że nadmierne ciepło może skrócić żywotność okładzin ciernych i samych tarcz hamulcowych.
- stosując większą średnicę tarczy hamulcowej, możemy zastosować mniejszy (tańszy) model hamulca. Spowodowane jest to zależnością momentu hamowania równą iloczynowi siły hamowania oraz promienia tarczy hamulcowej (M = F x R). Im większa średnica tarczy, tym mniejsza siła (mniejszy hamulec) potrzebna do uzyskania tego samego momentu hamowania.
Należy pamiętać, że zwiększanie średnicy tarczy na potrzeby projektowe ma swoje ograniczenia. W tym przypadku jest to maksymalna, zalecana prędkość obrotowa. Im większą średnicę tarczy zastosujemy, tym jej zalecana max prędkość obrotowa maleje. Wszystkie informacje odnośnie granicznych prędkości obrotowych dostępne są TUTAJ. Wybór odpowiedniego modelu warto przeanalizować pod kątem dostępnego miejsca na maszynie, granicznych prędkości obrotowych oraz łatwości montażu.
WSKAZÓWKA: zdarzają się sytuacje, gdzie wymagany (obliczeniowy) moment hamowania jest większy niż możemy uzyskać stosując jeden hamulec przemysłowy w wersji pneumatycznej lub hydraulicznej. Możemy mieć również ograniczone miejsce montażowe, dlatego jesteśmy zmuszeni do wykorzystania tarczy hamulcowej o mniejszej średnicy. Nie ma przeciwskazań, aby z jedną tarczą hamulcową współpracował więcej niż jeden hamulec tarczowy.
1b. Dobór pozycji hamulca tarczowego
Dobór pozycji hamulca będzie ograniczony przez miejsce umożliwiające jego zamocowanie. Dlatego, aby jak najbardziej ułatwić ten proces, większość hamulców posiada dwie, zbliżone wersje. Wersje, które są identyczne pod względem siły hamowania a różnią się sposobem mocowania. Na przykładzie serii PPHP oraz jej odpowiednika serii PPH:
Oba modele wyposażone są w ten sam cylinder pneumatyczny, a więc siła hamowania jest taka sama. Różnią się natomiast sposobem montażu:
- wersja PPHP (po lewej) posiada otwory mocujące hamulec do maszyny prostopadłe do płaszczyzny okładzin ciernych (a więc do tarczy hamulcowej).
- wersja PPH (po prawej) posiada otwory mocujące hamulec do maszyny równoległe do płaszczyzny okładzin ciernych (a więc do tarczy hamulcowej).
1c. Dobór oprzyrządowania hamulców tarczowych
Po wyborze odpowiedniego modelu hamulca (na podstawie wymaganych parametrów pracy), określeniu średnicy tarczy oraz sposobu jego montażu, warto zastanowić się nad wyposażeniem hamulca w akcesoria dodatkowe. Niektóre z nich mogą ułatwić obsługę hamulca, np. czujnik zużycia okładzin hamulcowych lub czujnik otwarcia/zamknięcia szczęk. Inne są wymagane, gdy mamy wymuszoną pozycję montażu hamulca.
- System samocentrujący okładziny cierne względem tarczy hamulcowej. Pozwala on na montaż hamulców tarczowych w dowolnej pozycji względem tarczy. Dzięki niemu, gdy hamulec jest w pozycji otwartej, możemy precyzyjnie wyregulować odległość między okładzinami a tarczą hamulcową. Eliminuje to możliwość styku tarczy z okładziną, gdy hamulec powinien być otwarty. Jest to konieczne, gdy musimy zamontować hamulec współpracujący z poziomo zamontowaną tarczą hamulcową.
- Czujnik zużycia okładzin hamulcowych. Czujnik informuje o krytycznej grubości okładzin i pozwala z wyprzedzeniem poinformować o konieczności ich wymiany. Dzięki niemu możemy wyeliminować konieczność stałego monitorowania stanu okładzin przez DUR.
- Czujnik otwarcia szczęk hamulcowych. Czujnik ON/OFF to mikroprzełącznik, który potwierdza stan hamulca- otwarty lub zamknięty. Po zintegrowaniu czujnika z maszyną, zabezpieczy on urządzenie przed włączeniem w sytuacji, gdy hamulec jest zaciśnięty.
Czy wiesz, że chętnie doradzimy w doborze hamulców przemysłowych?
Napisz- zapewnimy kompleksowe doradztwo techniczne.